Bu web sitesi sağlanan hizmetlerin iyileştirilmesi ve web sitemizde en iyi deneyimleri yaşamanız için çerezleri kullanır.

Reddet Kabul Et
Haberler

KSO’DA ENFLASYON DÖNEMLERİNDE İŞLETME YÖNETİMİ KONUŞULDU

KSO’DA ENFLASYON DÖNEMLERİNDE İŞLETME YÖNETİMİ KONUŞULDU

Konya Sanayi Odası tarafından, sanayicilere yönelik “Enflasyon Dönemlerinde İşletme Yönetimi” eğitimi gerçekleştirildi. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü Prof. Dr. Ramazan Aktaş tarafından verilen online eğitimde, enflasyon maliyeti, fiyat istikrarı, enflasyon sürecinin temel dinamikleri ve enflasyonun temel nedenleri gibi konular ele alındı.

Türkiye’de Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ile Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) arasındaki farkın yüksekliğine dikkat çeken Aktaş, üreticinin kendi maliyetinde yaşadığı artışı, tüketiciye yansıtmak durumunda kalacağını, ÜFE’nin TÜFE’den yüksek olduğu durumlarda, gelecek dönemler için düşük TÜFE konusunda çok da iyimser olunamayacağını söyledi.

Yüksek enflasyon sürecinde elde nakit para tutmanın maliyetinin yüksek olacağını vurgulayan Aktaş, “İnsanlar yerli paradan kaçacaklardır. Bu durumda, paraya alternatif tutulan varlıkların fiyatları yükselecektir. Yüksek enflasyon sürecinde, para yerine tutulacak varlıkların sağlayacağı getiri yüksek düzeye ulaştığı zaman, tasarruf yapma gücüne sahip kesimin serveti reel olarak iyileşirken, düşük gelir gruplarının durumu kötüleşecek ve sonuçta gelir ve servet dağlımı daha da bozulacak” dedi.

Üretim kalitesinden taviz verilmemeli

Yüksek enflasyon döneminde işletmelerin neler yapması gerektiğine yönelik tavsiyelerde bulunan Aktaş, şunları söyledi: “Bu dönemlerde tüketicilerde ‘fiyatlar artacak’ kaygısı olduğu için kalite ve ürünle birlikte sunulan diğer hizmetlerin, promosyonların önemi artıyor. Firmalar bu dönemde maliyet artışına karşı kendini korumak amacıyla, ürün satış kar marjlarını artırma yoluna giderler. Yine firmalar, maliyetlerini azaltarak, piyasa şartlarında ortaya çıkan fiyatı gözetmeli, planlarını buna yönelik yapmalıdır. Ancak, firmalar bu dönemlerde üretimi kalitesinden taviz vermeden devam ettirmeli. Çünkü müşteri bu kaliteyi benimsemiştir ve o kaliteyi arayacaktır.”

 Firmalar, nakit bütçesine önem vermeli

Aktaş, yüksek enflasyon dönemlerinde, yükselen faizlerle birlikte işletmelerin sermaye maliyetlerinin de artacağını, bunun da firmaların yatırım iştahını azaltacağını ifade etti. Belirsizliğin artması ile bankaların TL cinsinden uzun vadeli kredi vermeye olumlu bakmayacaklarını aktaran Aktaş, firmaların bu dönemlerde nakit bütçelerine önem vermesi gerektiğini, maddi duran varlıklarının bir dökümünü yaparak, işe yaramayanları elden çıkarıp nakit sağlaması gerektiğini sözlerine ekledi.