TÜKETİCİ KANUNU
Sayın üyemiz,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nden alınan yazıda, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü'nden alınan bir yazıya atfen; 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Kanununun 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe girdiği bildirilmiştir.
Kanunun ilgili hükümleri ile ilgili olarak muhtemel tüketici mağduriyetinin önüne geçmek amacı ile muhatapların bilgilendirilmesi ve gerekli önlemlerin alınması ihtiyacının hasıl olduğu, buna göre başta satıcılar olmak üzere üretici ve ithalatçıların aşağıda sayılan yükümlülüklere uygun hareket etmeleri gerektiği belirtilmiştir.
Garanti Belgesi Yönetmeliği'nin "Garanti Belgesi düzenleme zorunluluğu" başlıklı 5'inci maddesinin birinci fıkrasında; "Üretici ve ithalatçılar, tüketicilere yönelik olarak ürettikleri veya ithal ettikleri, bu Yönetmeliğe ekli listede yer alan kullanılmamış mallar için garanti belgesi düzenlemek zorundadırlar." ve aynı maddenin ikinci fıkrasında; "Bu yönetmelik hükümlerine uygun olarak hazırlanacak garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi ve bu yükümlülüğün yerine getirildiğinin ispatı satıcıya aittir." hükmü yer almaktadır. Garanti Belgesinin tanımı Garanti Belgesi Yönetmeliği'nin 3'üncü maddesinde yapılmıştır. Tanım gereği satılan mallara ilişkin faturalar garanti belgesi yerine geçmemekte olup, garanti belgesinin ayrıca düzenlenmesi gerekmektedir. Diğer taraftan, garanti belgesinin tüketiciye teslim edildiğinin ispatını sağlayacak önlemlerin satıcı tarafından alınması gerekmektedir.
Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Yönetmeliği'nin "Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu düzenleme zorunluluğu" başlıklı 5'inci maddesi gereği; Tüketicinin kullanımına sunulan malların Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzuyla satılması zorunludur. Söz konusu kılavuz, üretici veya ithalatçı tarafından hazırlanmak ve satıcı tarafından tüketiciye verilmek zorundadır. Satıcı ayrıca bu belgenin tüketiciye teslim edildiğinin ispatıyla da yükümlüdür.
Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği'nin "Servis İstasyonlarının sorumlulukları" başlıklı 10'uncu maddesinin dördüncü fıkrası gereği; "Kullanım ömrü süresince malın yetkili servis istasyonlarındaki bakım ve onarım süresi azami tamir süresini geçemez. Bu süre, garanti süresi içerisinde mala ilişkin arızanın yetkili servis istasyonuna veya satıcıya bildirimi tarihinde, garanti süresi dışında ise malın yetkili servis istasyonuna teslim Tüketici arıza bildirimini; telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup ve benzeri bir yolla yapabilir. Uyuşmazlık halinde bildirime ilişki ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir."
Aynı yönetmeliğin "Üreticinin, ithalatçının ve satıcının sorumluluğu" başlıklı 14'üncü maddesinin yedinci fıkrasında; "Garanti süresi içerisinde arızalı malın satıcıya teslim edilmesi halinde satıcının, teslim edilen arızalı mallar ile ilgili olarak malın teslim alındığına dair bir belge düzenlemesi zorunludur. Bu belgede Yönetmeliğin 11'inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen hususlar yer alır." şeklinde ifade edilmiştir. Ayrıca yönetmeliğin aynı maddesinin dördüncü fıkrasında garanti süresi içerisinde yetkili servis istasyonuna teslim edilen arızalı mallar için; "Malın garanti süresi içerisinde yetkili servis istasyonuna veya satıcıya tesliminden itibaren arızasının 10 iş günü içerisinde giderilememesi halinde, üretici veya ithalatçının; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmesi zorunludur. Benzer özelliklere sahip başka bir malın tüketici tarafından istenmemesi halinde üretici veya ihracatçılar bu yükümlülükten kurtulur. Buna ilişkin ispat yükümlülüğü üretici veya ithalatçıya aittir." hükmüne yer verilmiştir.
Bu çerçevede; Satıcıların, Üreticilerin ve İthalatçıların bu yükümlülüklere uygun hareket etmeleri ve anlaşmazlık halinde söz konusu mevzuat hükümlerine uygun hareket edildiğini ispat etmek için gerekli önlemleri almaları gerekmektedir.
Bilgilerinize sunarız,
Saygılarımızla
Konya Sanayi Odası